Store Gråbrødrestræde 1A, 4000, Roskilde, DK

Top

Push vs. pull strategi

Push vs. pull strategi

Push/pull strategi er noget vi alle er berørt af på daglig basis. Det omhandler den måde man henvender sig til sit kundegrundlag og hvorvidt man vil føre dem til produktet, eller lade dem finde produktet selv.

Push strategi er når virksomheder forsøger at skubbe information ud til en potentiel kundegruppe. Et godt eksempel herpå er Coca Cola som i mange år, aggressivt har markedsført sig i læskedrik segmentet. Dette har de gjort med alt fra julekampagner, til storstilede samarbejder og sponsorater af kendte musikere og sportsstjerner. Push strategi er også når man booster et opslag på facebook, opretter en helsides annonce i en avis eller betaler for en banner reklame eller et tv-spot.

De seneste par år, er forbrugere blevet meget bedre til selv at sortere i den information de får smidt i hovedet. Dette har blandt andet været med til at katapulte nye medier som netflix, hbo og andre “on-demand” tjenester til tops – forbrugerne er blevet trætte af tv-reklamer som er Push strategi og er blevet meget bedre til selv at opsøge de produkter eller ydelser de skal bruge, online. Derfor ser vi også en tendens til at mange virksomheders SEO og AdWords budgetter er blevet væsentligt større.

Pull strategi er når man forsøger at skabe nogle rammer, hvor kunden selv opsøger produktet eller informationen. Her kan vi bruge apple som eksempel, de bruger ikke meget energi på at gøre opmærksom på deres produkter, men folk står alligevel i kø for at købe hver af de nye modeller. Pull strategi er også når Fru Jensen søger efter en DAB radio på google – her opsøger hun selv produktet og vil blive ledt hen til den forhandler der har den bedste SEO tekst eller det største AdWords budget.

Hvilken strategi og markedsføring bør du vælge?
Valget er altid dit, men vælger du forkert sælger du ikke lige så meget som du kunne. Derfor bør du sætte dig ind i hvilken branche dit produkt befinder sig i og hvilke samt hvor mange konkurrenter du har.
Inden du vælger en strategi og type af markedsføring, bør du gøre dig følgende tanker:
Er dit produkt, noget mulige kunder selv vil søge efter?
Er dit produkt unikt og vil det kræve mere end 1 gang at fortælle om?
Skal dine kunder oplæres om dit produkt?
Hvordan gør dine konkurrenter?
På hvilke parametre adskiller dine produkter sig fra dine konkurrenters?

Teaser: i næste blogpost, kommer vi til at høre om Earned/Owned/Paid media, som handler om hvilke markedsføringskanaler man har at gøre brug af.

Share