Store Gråbrødrestræde 1A, 4000, Roskilde, DK

Top

God UX skaber bedre konverteringer

God UX skaber bedre konverteringer

Antallet af online shoppere stiger stadig hvert år. Næsten alle produkter kan nu købes online, alt fra tøj, gadgets og teknik, til biler, rejser og dagligvarer. Med andre ord genererer e-handelssites en stor mængde salg, hvilket også understøttes af det faktum, at der på danske webshops i 2016 blev handlet for over 68+ milliarder.

Med en konstant udvikling indenfor e-handel, arbejder de etablerede webshops hårdt for at forbedre deres butikker, ikke kun med sortimentsudvidelse, men også med bedre vilkår for kunder og god kundeservice.

God UX er vejen frem
En ny faktor mange er begyndt først at få øjnene op for nu, er UX (brugeroplevelse) hvilket handler om at gøre siden nem og intuitiv at finde rundt i for brugeren, men også om smarte måder at holde brugeren på sitet og dermed forøge chancen for et salg.

For at hjælpe din webshop til at være godt rustet på, til den skarpe konkurrence, vil vi herunder dele nogle tips til at skabe en god brugeroplevelse:

Arbejde med det første indtryk
For at sælge dit produkt online, skal du fange brugerens opmærksomhed. Det sker ofte at brugeren på forhånd har en klar ide om hvad han eller hun vil købe, men det er her at vi med god menu-strukturering og nem navigation kan aktivere flere behov hos brugeren. Det er derfor vigtigt at vi skaber en nem og overskuelig oplevelse for kunden, det skal være nemt og ikke svært at finde frem til de ønskede produkter.

Fang kunderne med billeder
For at vise kunden dine produkter og give en god visuel oplevelse, skal produktbillederne være store, klare og være indlejret på siden på en lækker måde. Brugeren husker op til 80% af de elementer de har set på siden, hvorimod de kun husker 20% af den information de har læst fra tekst. Derfor er billeder af høj kvalitet altafgørende for en webshop.
Brug helt hvid baggrund for at fremhæve dine produkter.
Brug store klare fotos for at få brugerens opmærksomhed.
Aktiver billedzooming, så kunderne kan se produkter i detaljer.
Tag billeder fra flere vinkler så kunden kan se grundigt på produktet.

Forbedre butiksnavigationen
Du vil have de besøgende til at købe dine produkter, men hvad sker der hvis de ikke kan finde det det leder efter? Siden skal være bygget på en måde, så navigationen er nem, hurtig og uden unødvendig ventetid.
Tilføj en “hvad er nyt” side (en nem måde for brugeren at finde nyeste kollektion).
Tilføj en “nyligt set” side (så brugeren kan finde tilbage til nyligt sete produkter).
Brug rullemenuer (det gør det nemmere og mere overskueligt at navigere rundt).
Tilføj “foreslåede produkter” (brug salgsdata, til at foreslå brugeren at købe andre lignende produkter, produkter andre har købt, eller tilbehør til et valgt produkt).
Identificer de “efterladte indkøbsvogne” (bliv klogere på hvorfor brugeren afslutter sit køb, uden at checke ud. Man kan f.eks. bede brugeren om at bekræfte at de forlader siden og mister indkøbskurven, eller lade varerne stå i kurven indtil næste besøg).

Sæsonbetonede collections
En nem måde at gøre shoppingen nemmere for kunden, er at lave sæsonbetonede samlinger af produkter, eksempelvis op til jul – dette kan være med til at gøre købsprocessen nemmere for kunden, da de kan lade sig inspirere af de varer du har udvalgt skal vises i denne sammenhæng.
Styr på søgningen
Det er også ekstremt vigtigt at søgefunktionen på webshoppen er hurtig, nem og velfungerende. Det kan være det der sparer kunden for 5-8 klik ned igennem forskellige undermenuer og i sidste ende det der kan give salget.

Tilbud og rabatter
Det er efterhånden velkendt at shoppere er mere tilbøjelige til at købe produkter, hvis de føler at de får en god handel. Derfor kan man som webshop få en masse succes ved at lave pris kampagner, tilbud og rabatter løbende. Det er med til at lokke besøgende til webshoppen, som muligvis også ender med at købe andre produkter, end lige det de ledte efter.
Tilføj menupunkt: “tilbud” (her kan brugeren der leder efter den gode handel, kigge produkterne igennem udfra et parameter om at det skal være nedsat i pris).

Byg tillid
En nem måde at bygge tillid til dine kunder, kan være at tilføje et SSL certifikat, ved siden af købsknappen. En anden måde er at associere sig med store brands så man kan trække lidt på den tillid kunden har til deres brand. Det giver også mening at tilføje et link til privatlivspolitik, idet man viser kunderne at man passer på dem og deres data.

Share