Store Gråbrødrestræde 1A, 4000, Roskilde, DK

Top

Co-Branding

Co-Branding

Co-Branding er når to eller flere virksomheder går sammen for at lave en fælles markedsføringsindsats, hvor man drager fordel af hinandens brand og kundegrundlag for at skabe synergi og øget genkendelighed omkring begge brands. Der er mange fordele ved Co-Branding. hurtig og nem adgang til nye markeder og et i forvejen meget præcist defineret kundegrundlag. Der er mange eksempler på co-branding gennem årene, nogle af de cases jeg vil fremhæve er: Freja/MUF10, Coca Cola/James Bond, Tuborg/Roskilde Festival, Microsoft/IBM.

Freja/Muf10: samarbejdet indebar både en Muf10 t-shirt med Freja’s logo trykt på brystet og et modeshow i København, hvor Freja’s trailere også blev brugt som ekstra udstillingsplads.

Coca Cola/James Bond: samarbejdet kom samtidig med lanceringen af den nye James Bond film og involverede blandt andet en viral reklame video.

Tuborg/Roskilde Festival: dette samarbejde indeholder både reklamevideoer og eneret til øl-salget på festivalen.

Microsoft/IBM: en ung Bill Gates tilbød IBM at lave et samarbejde hvor de fra start kunne have MS-DOS på deres maskiner, resten er historie.

Hvad betyder det for dig som virksomhed?
Det betyder, at det kan give rigtig god mening at se lidt efter hvilke brands man kunne lave lignende co-branding indsats sammen med.
Find virksomheder i dit netværk, som du kunne se dig selv lave en samlet indsats med. Det er kun en god ting, hvis jeres kundesegmenter ikke overlapper, på den måde får i begge adgang til den andens kundesegment udover jeres eget.
Led efter større arrangementer: kultur, musik, sport – hvor dit produkt kan have en relevans. Så kan din virksomhed være en del af afholdelsen af eventet, eventuelt som sponsor eller medarrangør. Dette vil gøre at kundesegmentet der er til arrangement, også vil blive introduceret for din virksomheds brand.

Share